Australia!

24 juni 2016 - Airlie Beach, Australië

Op dit moment zijn we alweer 2 weken in Australië; een compleet andere wereld dan waarin we de afgelopen maanden geleefd hebben. Vooral de temperatuur is even wennen, van de constante 35 graden in Azië was het hier de eerste anderhalve week slechts 15-20 graden. Koud dus!

Vorige week hebben we een paar dagen regen gehad en dat is met onze mooi-weer camper echt een beetje jammer. Vooral Marleen dacht dat een klein campertje prima was voor Australië en dat is het ook! Maar met regen is het toch wel fijn om net iets meer ruimte te hebben. Maar achja…goede relatietest op deze manier :P Ook wifi is hier beperkt, alleen in de library hebben ze wifi dus tja dan beland je in kleine plaatsjes waar je nooit  van hebt gehoord (mudgee, dorrigo, coolum beach) in de library!

De eerste twee weken in Australië hebben we alweer behoorlijk wat meegemaakt; na een vlucht van 8 uur kwamen we aan in Sydney! We hebben de Harbour Bridge bezocht en een lekkere kebab gegeten en de dag erna hebben we ons groene Jucy monster opgehaald en doorgereden naar een nationaal park wat geadviseerd werd door een controlleur op het vliegveld van Sydney: Royal National Park. Inmiddels was het echter al rond 16.00u en tijd om ook te informeren naar kampeerplaatsen, het begint hier namelijk rond 17.00u al donker te worden (echt vroeg!!). De campingplaats was gesloten omdat er een overschot aan rendieren is en ze die gingen neerschieten (hmmz), maar toen wij er stonden kreeg ze blijkbaar een telefoontje dat dat niet doorging want we konden er uiteindelijk toch staan die nacht. We zouden wel de enigen zijn! Woehoew het avontuur is begonnen! Die avond hebben we een heerlijk pesto pastaatje gekookt (ook weer voor het eerst koken nu!) en genoten van het biertje bij het door Joshua gemaakte kampvuur. Perfect toch?! Later op de avond liepen er inderdaad nog wat rendieren iets verderop voorbij en zijn we lekker in onze campervan gaan slapen; wij vinden het mooi!

De dag erna zijn we wat meer inland gereden; maar het was ‘bloody cold’ nog steeds dus we zijn doorgereden naar een camping in de middle of nowhere. Een bos waar we opnieuw alleen waren en waar er ’s avonds direct een wallabie en laterop een possum ons eten probeerde af te pakken. In de bosjes zagen we telkens oogjes oplichten in onze zaklampen en vooral Marleen voelde zich er niets vertrouwd. Die avond zijn we maar heel vroeg op bed gegaan. De dagen erna zijn ongeveer in hetzelfde tempo gegaan, met als hoogtepunt de ‘Waterfall Way’ een weg tussen Armidale en Coffs Harbour waar je gigantisch mooie uitzichten hebt. Ook heb je hier het dorpje Dorrigo waar je echt het gevoel hebt 50 jaar terug in de tijd te zijn, we hebben hier het Dorrigo National Park bezocht en van de uitgestrekte wegen kwam je hier in één keer in een compleet tropisch regenwoud terecht; echt heel gaaf! In dit dorpje hebben we ook gekampeerd (zie foto’s). Biertje, burgertje, vuurtje…wat wil een mens nog meer?!

De dag erop was het op naar Byron Bay! Hier is surfen hot en kun je in het goede seizoen ook wilde dolfijnen en walvissen spotten. Alleen was dit duidelijk niet onze dag. Hoe dichter we bij Byron Bay kwamen, hoe harder de regen en de wind. We hebben besloten om naar een hostel te rijden waar we op de parkeerplaats konden staan en gebruik konden maken van hun faciliteiten (douche, toilet, bioscoop, brouwerij etc). Lang niet slecht dus! Onder het genot van rare live muziek en lekkere biertjes zijn we de avond dondersmooi doorgekomen J

Daarna werden de dagen echt wel wat beheerst door het weer, we wilden een hike doen door Lamington NP maar door de regen (en Joshua’s darmkrampen) kon dit niet doorgaan. Snel doorrijden naar het noorden dus!!

Wat in de eerste week al wel is opgevallen is dat Australische echt een bizar land is. Toen we met het vliegtuig aankwamen hebben we de meest bizarre zonsopgang ooit gezien. Het leek of de hele wereld in brand stond vanuit de lucht, echt heel bijzonder! Elke dag zit je in een compleet ander landschap, van glooiende heuvels tot dik regenwoud. De mensen zijn gigantisch aardig! Heel veel mensen vinden het leuk om even een praatje met je te maken en gisteravond hebben we zelfs bij een Australische Kroaat in zijn camper gegeten. Ook is elke dag anders dan we van tevoren bedacht hadden maar dat maakt het juist lachen.

De tweede week is een beetje gestart met de tocht naar het mooie weer! Het is niet normaal voor de tijd van het jaar maar er is best wel veel regen. Het schijnt beter te worden maar voor nu is het nog even doorkomen. Op onze tocht naar het noorden zijn we nog bij een superleuke camping geweest in the middle of nowhere: Fardooleys Bush Camp. Elke avond wordt er een kampvuur gemaakt en er is een bar waar heerlijke rum-cola wordt verkocht. Dus wij zaten al snel met onze ‘new 70-year old friends’ langs het kampvuur en laterop in de bar. Geluisterd naar Ray Orbison en CCR en zelfs nog een dansje gemaakt midden in de nacht, superlachen!! En ook al was iedereen rond de 70 jaar, zuipen kunnen ze nog haha! Evenals sterke verhalen vertellen over geweren, dieren, vrouwen etc… haha.

Daarnaast zijn we naar Australia Zoo geweest, de dierentuin van Steve Irwin. Daar hebben we alle dieren bekeken die we hier in het wild tegen gekomen. Vooral veel krokodillen, slangen, kangaroos etc.etc. Echt wel een heel mooi park met mooie shows. Ook zijn we naar Eungella National Park geweest, hier kun je de Platypus spotten. Platypus is een soort otter met snavel (google maar eens haha). Heel schattig beestje en we hadden het geluk er een paar te zien. Jeej!

Inmiddels zijn we (na heel vaak duimen om mooi weer) in Airlie Beach beland waar het weer echt super is inmiddels. Rond de 25 graden met een zonnetje, jihaa! J Voor de kust van Airlie Beach liggen de Whitsundays, een eilanden groep wat het witste zand van de hele wereld heeft: 98.9% puur siliconen! Gisteren hebben we een tocht met Ocean Rafting gedaan, we gingen snorkelen en Whitehaven Beach bezoeken, maar het mooiste was dat we op de boot gewoon een echte Walvis tegenkwamen!! Bleek de eerste van het seizoen te zijn, heel bijzonder! But we were lucky: even verderop kwamen we ook nog een hele groep springende dolfijnen tegen, wiehoew! Echt heel gaaf om dat in het wild te zien.

Het Australische leventje bevalt ons tot nu toe wel, maar tijd gaat ook heel snel; nog maar vier weekjes en dan staan we weer op Schiphol! Voor nu nog eerst lekker genieten van ons Australische leventje! Check vooral de jaloersmakende foto’s :P

PS voor de geïnteresseerden: de reisverhalen schrijven we samen, om en om typen we een woord en op één of andere manier komen daar superleuke verhalen uit! ;)

1. Michiel:
    24 juni 2016
    wou wat maken jullie de droom reis van je leven ja en wat is australie toch mooi ja ik ga hier ook maar voor sparen om zo'n reis te maken en hopelijk kan ik dan in jullie voet sporen treden ik heb zeer genoten van de verhalen en ga zo door geniet er van die laatste weken de groetjes van Michiel uit Denemarken met de vrachtwagen terug naar huis