Crocs 'n Kangaroos

14 juli 2016 - Cairns, Australië

G’day mates! Het is alweer een tijdje geleden dat we ons laatste reisverslagje hebben geschreven, maar de tijd vliegt hier letterlijk! Nog minder dan een week en dan zijn we alweer in Nederland, niet te geloven! Voor nu nog even een ‘kleine update’ zoals jullie van ons gewend zijn inmiddels ;)

Om te beginnen met één van de mooiste dingen die we hebben gedaan: een scenic flight boven de Whitsundays. Marleen had een bonus gekregen van d’r werk (thanks boss ;)) en die besloten we maar direct uit te geven aan een vlucht met een klein vliegtuigje boven de Whitsunday Eilanden en het Great Barrier Reef. En wat was dat gaaf!! Alleen een vlucht in zo’n klein vliegtuig al, laat staan de supermooie uitzichten (zie foto’s).

Na de kust zijn we weer het ‘inland’ ingereden, de countryside in. Daar kwamen we een dorpje  tegen dat Charters Towers heet. Charters Towers staat bekend om de goldrush van begin 1900, er zijn daar verschillende goudmijnen ontdekt en daar kwamen heel veel mensen op af. De hele stad is nog een beetje in oude staat gehouden wat het echt een authentiek stadje maakt. Op de dag dat wij er waren hadden we geluk, er werden paardenraces gespeeld. Dus hoppa! Wij er naar toe in onze korte broekies J daar aangekomen zien we dat iedereen helemaal opgedoft is, blijkbaar zijn paardenraces een high-society gebeuren en we vielen ietsjes uit de toon haha. Maar no worries, niemand werd er anders van. Nadat we de races een keer gezien hadden besloten we ook zelf een gokje te wagen, maar helaas onze paarden waren te traag en we hebben niets gewonnen :(

Die avond zijn we naar een drive in movie geweest, ook die hadden ze nog in Charters Towers. Onze Jucy hebben we voor het scherm geparkeerd en genoten van de film ‘Finding Dory’ terwijl we af en toe ook eens naar de sterrenhemel konden kijken; lachen hoor!

Na Charters Towers zijn we een paar honderd kilometer omhoog gereden op een weg waar bijna niemand was en we hebben ook geslapen in een megaklein dorpje in de middle of nowhere. De dag erna kwamen we uit op de Tablelands, een gebied ten westen van Cairns dat zo’n 500-800 meter boven zeeniveau ligt. De eerste plaats die we daar aandeden was Ravenshoe! Daar hadden we een missie, namelijk om een Nederlands paar op te zoeken dat zestig jaar al in Australië woonde. Hun dochter hadden we twee weken eerder in Ipswich ontmoet en zij had ons het telefoonnummer van haar ouders gegeven. Dus toen we in Ravenshoe waren hebben we hun gebeld en ze nodigden ons direct uit voor een kop koffie of thee, dus hoppa! Daar gingen we weer heen :) Het waren superaardige mensen waar we heel leuk mee hebben lopen kletsen en na de koffie kwam zelfs de wijn op tafel. Vlak voor het donker werd terug naar de camping gereden met echt een superleuke middag achter de rug :)

Verder op de Tablelands zijn we doorgereden naar Paronella Park, iedereen die we tegenkwamen onderweg zei dat we dat gezien moesten hebben! Dus tja…dat wouden we wel eens zien! Paronella Park is rond 1930 opgericht door een Spanjaard die naar Australië is gekomen, eerst heeft hij goed geld verdiend en vervolgens Paronella Park gebouwd waar kastelen zijn, een waterval is, mensen door een bamboo bos konden lopen en schildpadden konden voeren. Door verschillende cyclonen is de staat van het hele park niet zo goed meer, daarnaast is het mega-toeristisch en daardoor heeft het wat ons betreft wel wat  van de charme verloren. Snel door!

Volgende stop is Mission Beach, één van de mooiste stranden van Australië. We hadden al snel een camping gevonden net buitenaf en konden daar gigantisch mooie strandwandelingen maken en lekker uitwaaien.

Na Mission Beach moesten we naar Cairns om onze Jucy in te leveren en onze Apollo Camper op te halen. We wilden graag nog wat langer van de vrijheid van een campertje genieten, alleen onze Jucy kon niet worden verlengd. Gelukkig was er nog wel een ander campertje beschikbaar, zelfs een grotere (zie foto’s!). Nadat we deze hebben opgehaald hebben we even door Cairns gelopen en onze duiktour geboekt, het Great Barrier Reef moest natuurlijk wel van dichterbij worden bekeken!

Ons werd aangeraden om nog twee dagen te wachten met de duiktour omdat dan het weer mooier zou zijn, zonnig en kalm. Dat advies hebben we maar aangenomen en direct geboekt! Omdat we snel weer in Cairns moesten zijn besloten we een klein rondje Tablelands te doen en ons over twee dagen weer in Cairns te melden.

Zo zijn we bij een supermooie camping geweest met heel mooie uitzichten en hebben we Herberton bezocht. Herberton is een historisch stadje waar alles in de sfeer van de jaren 1900-1950 is gebleven. Eerst twijfelden we nog wel of het zo leuk was maar ach we hadden toch niets beters te doen dus hoppa! Naar binnen :) En wat was het gaaf! We hebben een halve dag er rondgelopen kijkend naar oude huizen, auto’s, machines, winkels etc.etc. Echt wel heel leuk. Dag erna zijn we nog bij de Curtain Fig Tree wezen kijken, ongeveer de grootste boom die we ooit gezien hebben. Joshua als bomengek vond dit natuurlijk helemaal mooi! En eerlijk is eerlijk, dat was het ook.

Na al deze dingen was het tijd om weer naar Cairns te gaan, die dinsdag zijn we ’s ochtends vroeg op de boot Tusa 6 gestapt en binnen anderhalf uur waren we op het reef. Alles was goed geregeld en voordat we het wisten hadden we alle duikuitrusting en lagen we in het water voor onze eerste duik. Het koraal is supermooi en het is bizar om te zien wat er allemaal onder water leeft. Tijdens deze duik kwamen we een hele school van de Bumphead Parrotfish tegen (google maar eens); dat was echt heel gaaf! Na deze duik mochten we nog twee andere duiken maken die ook echt heel mooi waren, het zicht was heel goed en dat was echt wel fijn nadat dat minder was op Koh Tao. Al met al superleuke dag gehad.

Na het duiken besloten we op weg te gaan naar Cape Tribulation, een gebied vol met regenwoud en heel veel crocs! De eerste nacht sliepen we in Daintree Village en hebben we een croc tour gedaan, we wilden immers wel krokodillen gezien hebben hier in Australië en aangeraden werd dit met een tour te doen omdat dat veel veiliger is. Op de boot werd ons wel duidelijk waarom, er zitten echt net zo veel krokodillen daar! Honderden misschien wel duizenden!  Tijdens de tour hebben wij drie supergrote krokodillen gezien en de man die de tour deed gaf aan dat hij tijdens een avondtour er wel eens veertig had geteld in dat kleine stukje rivier. Echt gekkenwerk! Daarnaast ook hele bijzondere vissen die zo getraind zijn dat als ze eten krijgen een straal water naar je hoofd spugen, haha heel bizar.

Na de tour zijn we doorgereden naar Cape Tribulation, dat ligt in Daintree National Park; het oudste regenwoud ter wereld. En het is echt regenwoud, heel erg dik begroeid. Lekker wandelen is eigenlijk onmogelijk omdat er geen wandelpaden zijn; alles is te dik begroeid. Je hebt alleen een aantal kleine aangelegde wandelpaden waarin je over moerassen en door het regenwoud kunt lopen, dit hebben we gedaan en was ook al echt wel gaaf. In Cape Tribulation was het zelfs zo dat het regenwoud in de zee liep; met vloed was het regenwoud in het water en bij eb waren de wortels droog. Erg bijzonder.

Na nog een croc tour te hebben gedaan (tweede was gratis en we vonden het toch wel echt heel leuk) hebben we besloten naar Cooktown te rijden; dit ligt zo’n 300 km noordelijker. De één raadde ons dat aan en de ander raadde ons dat af, maar we hadden nog wat tijd dus why not. De reis naar Cooktown was het al waard! Supermooie uitzichten en we kwamen zelfs langs de Black Mountains; gigantische bergen van granieten stenen. Echt bizar. Iets  buiten Cooktown hebben we een heel leuke bush camping gevonden. Echt in de middle of nowhere, met leguanen (minstens een meter lang) die elke dag even komen rondneuzen of er nog iets eetbaars te halen is, maar heerlijk eigen stekkie en kampvuurtje. Marleen was flink verkouden na het duiken en Joshua is het in de rug geschoten dus het is lekker om even een paar daagjes gewoon op een lekker plekkie te zitten. Nog een weekje en dan zit onze reis er al weer op! Er zit niets anders op dan nog even flink te genieten van de laatste dagen hier en te zeggen: tot snel! :)

1. Inge Braamhaar:
    Super! Wat een ervaring zeg, geniet nog even van de laatste dagen! Groet, Inge
  2. Joyce:
    14 juli 2016
    Super gaaf weer jullie verhalen! Heel beel plezier nog de laatste daagjes en tot snel!! Goede reis alvast!!
  3. Lesley:
    14 juli 2016
    Wauww wat een ontzettend mooi verhaal weer en supermooie foto's! Geniet nog even heel erg van jullie laatste dagen en tot heel snel! :)
  4. Claudia:
    15 juli 2016
    Klinkt allemaal weer heel tof! Geniet nog van jullie laatste paar daagjes!!!!
  5. Eliene:
    15 juli 2016
    Wauw wat een geweldige reis!! Geniet van de laatste dagen Down Under. Zie je in Augustus weer :) Alvast een goede reis toegewenst!
  6. Chien Yie:
    19 juli 2016
    Wauw, wat gaaf zeg! Geniet nog even hard van de laatste paar daagjes daar! Goede reis terug!
  7. Jurjen:
    24 juli 2016
    Te gek he zo'n reis!! En helemaal naar Cooktown, nice, ik heb een tijd in de bananen gewerkt in Lakeland (kwam 3 x per week een bus, haha).. Nu alweer terug in Holland?